BASIN
Akıllı şehirler ve dijital açıkhava
Aralık 2015
<p>Yapılan araştırmalara göre dünyada dijital açıkhava reklam pazarı 2007-2014 yılları arasında yıllık yaklaşık %23, 2015 yılı içinde ise yaklaşık %21 büyüdü. Viyana’da dijital açıkhavanın, televizyondan sonra, prime time’da en etkin mecra olarak ortaya çıkması iyi bir örnek.</p>
<p>Son dönemde özgün çalışmalardan biri, Paris Belediyesi’ne ait temalı şehir mobilyalarının dijital açıkhava ile entegre edilerek milenyum projesi olarak dönüşümü. “Akıllı şehirler” vizyonu ile tasarlanan yenilikçi plan ile şehrin her bölgesinde uygun mobilyalar yerleştirilerek, Paris ulaşım ağına yeni, daha büyük, daha güncel ulaşım bilgisi içeren, %35 daha az elektrik tüketimli, akıllı haritalı ve telefon şarj istasyonlu dijital paneller yerleştiriliyor.</p>
<p>Londra’da ise 2016 yılında başlayacak olan 1.000 yeni dijital ekran projesi, dijital reklam kavramının hızla ilerlediğinin bir diğer göstergesi. Proje kapsamında normalden yaklaşık %40 daha büyük dijital ekranlar ile Londra’ya yeni iletişim kanalı sağlanıyor, Oxford Street ekranlı otobüs durakları ile dijitalleştirilerek Avrupa’nın en önemli alışveriş merkezi haline getiriliyor.</p>
<p>Barcelona’da da dijitalleşme ve akıllı şehir çalışmaları sonucunda şehrin ulaşım sistemi birbiri ile konuşabilen, hızlı, kolay anlaşılan bir network haline geldi.</p>
<p>İstanbul, Moskova ve Hong Kong açıkhava mecra pazarı, 2005 yılına kadar eşit büyüklükteydi ancak, son yıllarda Moskova ve Hong Kong pazarı İstanbul’u geçti. İstanbul Belediyesi tarafından yenilikçi, etkin, akıllı bilgi iletişiminin sağlanması amacıyla hazırlanan Dijital İletişim Platformu Projesi, dünyada tek kalemde yapılacak en büyük proje konumunda bulunuyor.</p>
<p>Günümüzde dünyanın en önemli megapollerinden biri olarak gösterilen İstanbul’un, hükümetin 2023 vizyonu ve hedefleri çerçevesinde akıllı şehre dönüştürülmesi ve akıllı şehirler arasında kendine yakışan yeri alması artık kaçınılmazdır.</p>
<p><strong>Ömer Bilgiseven</strong></p>
<p>Arvak Açıkhava Reklamcıları Vakfı Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı</p>
<p> </p>
Kristal Elma’da açıkhava!
Kasım 2015
<p>Yeni mekanında müthiş bir katılımla başlayan Kristal Elma Festivali’nin ilk oturumu “<strong>Arvak Açıkhava Konuşmaları</strong>” başlığı ile düzenlenen “Avrupa’dan Avustralya’ya Açıkhava ölçümlemesi ve İZLE” konulu panel oldu. Festivalin ilk gününde Kinetic Uluslararası Araştırma Direktörü <strong>Arno Buskop</strong> ve PwC’den <strong>Murat Çolakoğlu</strong>, AÇİAK Başkanı <strong>Atilla Aksoy</strong>’un moderatörlüğünde konuştular.</p>
<p>Aksoy, “İZLE Açıkhava Erişim ve Frekans Araştırması, İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya’da 5.575 denekle yürütüldü. Clear Channel, Ströer Kentvizyon ve Wall’e ait 43.606 reklam ünitesi yüzü belli açı ve uzaklıktan fotoğraflanarak sınıflandırıldı. 1.600’den fazla noktada araç ve yaya trafiği sayımı yapıldı. Elde edilen bulgular görünürlük modeline oturtuldu. <strong>İZLE datalarından yararlanarak 100 farklı hedef kitle bazında Açıkhava networklerinin erişim ve frekans (GRP) değerleri bulunabilecek” diyerek sözü Arno Buskop’a verdi.</strong></p>
<p>Buskop, “Araştırmanın devreye girmesiyle açıkhava mecrasında planlamaların farklı hedef kitle bazında, gerçek görünme oranları ile daha güvenilir ve kanıtlara dayanarak gerçekleştirilebilmesi mümkün olacak” dedi. Şeffaflık, ölçülebilirlik ve optimizasyon avantajları ile reklamverenlerin ve ajansların açıkhava mecrasını çok daha yüksek oranda tercih edeceğini, Açıkhava reklamlarının gelişiminin ve kullanımının artmasını sağlayacağını söyledi.</p>
<p>Çolakoğlu ise dijital açıkhavanın yatırımlardaki payının hızlı bir biçimde yükseldiğine dikkat çekti.</p>
<p>Kristal Elma Festivali’nin ikinci gününde “Arvak Açıkhava Konuşmaları” başlığı ile düzenlenen oturumun konusu “Cannes 2014 Grand Prix British Airways” idi. 2014’te Cannes’da Grand Prix kazanan Açıkhava çalışmasının öyküsünü <strong>TBWA\London</strong> Kreatif Direktörü <strong>Jon Andrews</strong> ve yaratıcı fikrin çalışmanın gerçekleştirildiği dijital panoya uyarlanmasını gerçekleştiren <strong>Clear Channel</strong>’dan <strong>Keith Nilsen</strong> anlattılar.</p>
<p> </p>
<p><strong>Ayhan Tezcan</strong></p>
<p>Arvak Başkanı</p>
<p> </p>
Açıkhavanın yeni dijital olanakları
Ekim 2015
<p><strong>Tüketici fark etti; DOOH deneyimi yaşadıkça daha fazlasını talep etmeye devam ediyor.</strong> Kinetic UK panel sonuçlarına göre 18-34 grubunun %43’ü açıkhavanın interaktif kullanımından yana. Teknolojiye öylesine alıştık ki sokakta yaş ve/veya cinsiyete göre kişiselleştirilmiş mesaj verebilmekten bahsederken, mesajların duygulara göre farklılaştırılabilmesi kimseyi şaşırtmıyor.</p>
<p>Doğal ortamında, tüketicinin gerçek tepkilerini ölçebilen teknik altyapılardan bahsederken aslında daha etkili, sonuç odaklı, ölçümlenebilen yepyeni bir mecra yapısından bahsediyoruz. Hatta bir adım ileri gidip, açıkhavaya “farklı mecraların, farklı platformların ve teknolojilerin uyumlu birlikteliği” diyoruz. Mobil, online, sosyal medya entegrasyonundan sanal gerçekliğe (AR), gerçek zamanlı mesajlardan ses, koku, 3 boyutlu uygulamalara, interaktif uygulamalardan hologramlara, satış noktası aktivitelerden ürün dağıtımına, büyük ebatlı görsellerden, dijital kuponlara… <strong>Tüketici temas noktalarında tüketicilerin günlük yaşamlarında kişiselleştirilmiş doğru içeriklerle yer alıp,</strong> marka deneyimi yaşatmanın açıkhavanın yeni gücü olduğunun farkındayız.</p>
<p>Biliyoruz ki; geleneksel açıkhava, dijital açıkhava, deneyimsel pazarlama, aktivasyon bir arada tüketici deneyimi yaratmamızı sağlıyor. Önemli olan bu parçaları, bütünü daha etkin kılacak şekilde hedef odaklı lokasyon, yer, alan, bilgi, teknoloji ve deneyimi doğru birleştirebilmek</p>
<p>Dijital açıkhavanın ağırlıklı kullanıldığı pazarlara baktığımızda özellikle İngiltere’de dijitalin açıkhavaya kattığı özellikleri, hayata geçen dijital projelerle görmek çok keyif verici. (Örnekler için: www.kineticww.com/uk ) Daha da keyif verici olan bu projelerin her pazarda uygulanabilir olması. Daha da önemlisi lokal pazarda tüm altyapıya, teknolojiye sahip olmak; hem de doğru maliyetlerle.</p>
<p><strong>Açıkhavanın yeni olanaklarını fark etmekte gecikmeyin!</strong></p>
<p> </p>
<p><strong>Bahar Erdoğan</strong></p>
<p><strong>ARVAK Yönetim Kurulu Üyesi</strong></p>
<p> </p>
<p> </p>
Açıkhavanın dili…
Eylül 2015
<p>Dünyada ve Türkiye’de sürekli büyüyen iki mecradan biri açıkhava. Açıkhava ile dijital bir araya geldiğinde etkileyici sonuçlar alınıyor. Fikre mecra bazında katma değer katan, o mecranın dilini doğru konuşmak. Bu dili doğru konuşmayan tasarımlar açıkhavadan beklenen sonuçların alınmasını engelliyor.</p>
<p>Hepimiz biliyoruz ki, açıkhava harekete geçirir, farkındalık yaratır ve satış noktasına en yakın mecradır. Açıkhavada verilen mesajların algılanması için gereken süreyi göz önüne almadan yapılan tasarımlar açıkhavanın sağladığı sonuçları düşürüyor. Araştırmalar açıkhavada bir mesajın algılanması için gereken sürenin 3-5 saniye olduğunu gösteriyor. Bu sürede algılanamayacak kadar dolu tasarımlar görevini yerine getiremiyor.</p>
<p>Açıkhavada başarılı kampanyalara bakıldığında; yalınlık, kısa metin, okunaklı yazı karakteri, vurucu tek bir görsel, kontrast renkler, doğru bir açıkhava tasarımının en temel unsurları olarak ortaya çıkıyor. Ancak bütün bu unsurlar tek tek ele alındığında doğal olarak tasarımcının yorumu; istifleme, yazı aralıkları, yazı büyüklükleri, yazı karakteri son derece etkili oluyor.</p>
<p>Adres, telefon/fax numarası, mail adresi, yasal olarak konması zorunlu uyarılar tasarıma girdiğinde 3-5 saniyede okunması koşulu ortadan kalkıyor. Açıkhava için yapılan yatırımın geri dönüşü azalıyor.</p>
<p>ARVAK olarak, her ay açıkhavada yayınlanan reklamlar arasında <strong>ARVAK</strong> Yönetim Kurulu Üyeleri’nin değerlendirmesiyle doğru tasarım örneklerini “Bak bu olmuş işte!” adı altında reklam sektörü ile www.arvak.com.tr web sayfamız üzerinden paylaşıyoruz.</p>
<p><strong>Açıkhavanın dilini iyi bilmek, açıkhavaya yapılan yatırımın başarısı için temel koşul. 2015 Cannes Açıkhava Büyük Ödülü’nü kazanan iPhone 6 kampanyası tek görsel ve tek cümlelik mesajı ile bu konudaki en yeni ve en çarpıcı örnek.</strong></p>
<p>Türkiye’de de açıkhava mecrasında doğru tasarlanmış işlerin çoğunluk kazanmasının, açıkhavadan beklenen işlevi en doğru biçimde yerine getireceğine inanıyoruz.</p>
<p><strong>Mehmet Demirci</strong></p>
<p><strong>ARVAK Yönetim Kurulu Üyesi</strong></p>
<p> </p>