BASIN
REKLAMIN GELECEĞİ "AÇIKHAVA"DIR!
Mayıs 2013
<p>Ürün veya hizmetin tüketiciye satılabilmesi için pazarlanmaya, pazarlamanın etkin olabilmesi için de ürün veya hizmetin tanıtıma yani reklama ihtiyacı vardır. Tanıtımın/reklamın her yönüyle ve istenilen şekilde yapılabileceği en etkin mecra da açıkhavadır. <br /> Açıkhavada istediğiniz yerde, istediğiniz alanı kullanarak, istediğiniz şekilde, istediğiniz hedefe çok rahat ulaşabilirsiniz. Sadece yapılması gereken; hedeflenen kitleye ulaşılabilecek doğru yeri seçmek, doğru zamanda reklamı yayınlamak ve bunu doğru kreativite ile yapılmış bir afişle tüketiciye sunmak… Bu kadar net ve kesin.</p>
<p><br /> Açıkhavada baskın renkleri (mavi, kırmızı, turuncu, sarı gibi) kullanmak, reklamı net ve kısa bir sloganla yayınlamak ve algılanması kolay, net yazı karakteri ve puntosu ile yazmak, kullanılan resim ile yazının afişte orantılı olarak yer alması gibi unsurlara dikkat edilmesi gerekir ki reklam etkin ve sonuç getirici olsun. Açıkhavada reklamın algılanma süresinin beş saniye olduğunu da dikkate alırsak bütün bu saydıklarımın önemi bir kez daha ortaya çıkmış olur.</p>
<p><br /> Açıkhava reklamlarında genel mecra kullanımı yapmak mümkün olduğu gibi, bölgesel mecra kullanımı yapmak da mümkündür. Bu da reklamverenin geniş bir yelpazede ve fazla seçeneğe sahip olması anlamına geliyor ki bu durum reklam veren açısından bulunmaz bir nimettir, bunu başka mecralarda yapması neredeyse imkânsızdır. Bu da reklamverene açıkhavayı tercih etmesi için bir öncelik sağlıyor. Diğer yandan büyümek isteyen KOBİ’ler açıkhavayı kullanarak büyüyorlar. Bu tür firmaların veya markaların çok büyük reklam bütçeleri olmadığı için en rahat ve en etkin kullanabilecekleri mecra açıkhava. Çünkü açıkhavada istedikleri şekilde hareket etme imkânları var.</p>
<p><br /> Bütün bunların yanı sıra açıkhavanın her geçen gün kendini yenilemekte olduğunu ve geliştirdiğini de (açıkhavanın ölçümlenmesi için yapılanlar, mecranın ARVAK çatısı altında birleşmesi gibi) dikkate alırsak geleceğin reklam mecrası olarak ilk sırada açıkhavanın yer alacağını belirtmek hiç de iddialı bir söylem olmaz.</p>
<p><br /> Biz açıkhavaya inanıyoruz ve güveniyoruz. Çünkü açıkhavada yer almak farkındalık ve ayrıcalık yaratır. <br /> Çünkü hayat sokaklarda yaşanıyor.</p>
<p><br /> <strong>Mehmet Demirci / Arvak Yönetim Kurulu Üyesi</strong></p>
AÇIKHAVA, HADİ YAPALIM ŞU İŞİ!
Ocak 2013
<p>25 yıllık medya planlama hayatıma baktığımda, gelişen teknolojiden en fazla yarar sağlayan mecra olarak düşündüğüm açıkhava için <strong>2013 bir milat</strong>. Uygulamada diğer mecralardan arta kalan bütçelerin “Hadi yaratıcı bir uygulama yapalım” hevesinin ve hedef tüketiciden bağımsız seçilen bilindik bölgelerin kullanıldığı destek mecra olmaktan tam anlamıyla çıkacağı bir yıl olacağına inanıyorum.</p>
<p><br /> Bu inanca sahip olmamın nedeni, <strong>Arvak</strong> olarak hayata geçirdiğimiz, kısa sürede gerçekleştireceğimiz hedef projelerin yansıması ve bu projeleri hayata geçirirken tüm sektörel ortakların verdiği hızlı destek ve heyecandır. Yenilenme süreci Eylül ayında mecrayı sektördeki tüm iş ortakları açısından yorumlamak amacıyla yapılan <strong>Campaign Açıkhava Roundtable</strong> toplantısında başlatıldı. Burada belirtilen tüm farklı görüşleri Arvak çatısı altında değerlendirip, ilk adımları atmak önemliydi ve bir yol planı oluşturmamıza destek oldu. 2013 yılı için, <strong>ölçümlenebilen, daha interaktif, teknoloji ile farklılaşan, çok daha düzenli</strong> bir mecranın ya da geleneksel olduğu düşünülen bir medyanın yeniden tanımlanma yılıdır denebilir.</p>
<p><br /> 2013 yılının bildik, alışıldık planlama yerine fark yaratacak yeni stratejilere açık olan markalar için sektörde önemli avantajların kazanılacağı bir yıl olduğuna inanıyoruz. Milyonlarla ifade edilebilen bir erişim gücü, yüksek frekans yaratma kapasitesi, pazarlama odaklı stratejilerle hedef tüketici profillerine artan ulaşım etkinliğinin, açıkhavanın önemli artıları olduğunu gerçekleşen kampanyalar ile öğrenmeye başladık.</p>
<p><br /> 2013 yılında açıkhavanın sosyal medya, lokasyon bazlı ve mobil teknolojilerle artan geri dönüşlerinden ve doğru kullanım ile bölgesel anlamda artan etkinliğinden, medya planlama içinde detaylı bir açıkhava-evdışı mecra stratejisinden bahsediyor olacağız. Kısaca <strong>Randy Pausch</strong>’ın “The Last Lecture” seminerinden bir alıntı ile bitirelim: “Kalın duvarların olmasının bir nedeni var. Onlar, istediğimiz şeyleri gerçekten ne kadar istediğimizi kendimize ispat etmek için oradalar. Onlar bizim için değil, ‘diğer’ insanları durdurmak için oradalar. İnanmayanlar için.” Biz açıkhavaya inanıyoruz. Hadi bu sene doğru yapalım şu işi…</p>
<p><br /> <strong>Bahar Erdoğan / Arvak Yönetim Kurulu Üyesi</strong></p>
ARVAK NEDEN DOĞDU?
Şubat 2013
<p><strong>Açıkhava</strong>, 90’lı yılların ortalarına kadar daha çok kişisel firmaların çalışmaları ile varolan bir mecra idi. Modern açıkhava ünitelerinin devreye girmesiyle Türkiye pazarlama dünyasının açıkhava mecrasına bakışı <strong>olumlu biçimde</strong> değişmeye başladı. Türkiye’ye şirketlerin yatırım yapmaya başlaması, açıkhava mecrasının sadece bir mecra olmaktan öte kent ve kentlilerin yaşamına değer kattığını, yerel yönetimlerin yapması gereken bazı hizmetlerin açıkhava mecrası üzerinden çok daha nitelikli biçimde yapılabileceğinin fark edilmesini sağladı. Açıkhava mecrasının <strong>sadece bir reklam mecrası olmadığı</strong>, aynı zamanda yerel yönetimlere kaynak yarattığını, kent yaşamına olumlu katkılar sağladığını fark eden yerel yönetimler açıkhavaya daha olumlu yaklaşmaya başladılar. Bu yaklaşım sayesinde açıkhava hızla büyüdü, 90’lı yıllardan bu yana toplam reklam yatırımlarından daha yüksek oranlarda büyümeyi sürdürdü.</p>
<p><br /> Açıkhava sektörü de bu ivme doğrultusunda sürekli <strong>yatırım yapmayı</strong>, reklam ünitelerinin, operasyonel hizmetlerinin kalitesini yükseltmeyi hiç bırakmadı. Toplam reklam yatırımları içindeki payı <strong>yüzde 7</strong> olarak hesaplanan açıkhava mecrasının sektör olarak bir çatının altında toplanması, <strong>standartlarını belirlemesi</strong>, ağırlıklı olarak kamuyla olan ilişkilerini, insan kaynaklarını, mecranın gelişimini organize edecek bir kurumlaşma noktasına gelmesi gerekiyordu.</p>
<p><br /> Bu gereksinim doğrultusunda, Açıkhava Reklamcıları Vakfı ARVAK 23 Temmuz 2011’de açıkhava mecrası pazarlayan belli başlı şirketlerin bir araya gelişiyle yaşamına başladı. <strong>ARVAK’ın amacı</strong>, Türkiye Cumhuriyeti Devleti sınırları içerisinde açıkhava reklam sektörünü geliştirmek, yaygınlaştırmak ve sektörün sorunlarını çözmek için araştırmalar ve çalışmalar yapmaktır. Vakıf, bu amacını gerçekleştirmek için, başta belediyeler olmak üzere ilgili kurumlar ile işbirliği yaparak kanun, tüzük, yönetmelik ve mevzuat çalışmalarına yardımcı olarak sektörün ihtiyaçları doğrultusunda yürürlüğe girmeleri için çalışmalar yapar. Sektörün sorunlarını ve sorunların çözümünü dile getirir ve bunu ilgililere aktarır. Pazarlama sektörünün açıkhavayı etkili ve doğru kullanması için mesleki toplantılar düzenler. Açıkhava sektöründe yapılan işlerin niteliğini artırmak, doğru ve yaratıcı çalışmaları teşvik etmek, ödüllendirmek için yarışmalar düzenler. <strong>Üniversitelerde</strong> açıkhava ile ilgili bilimsel çalışmalar yapılabilmesi için eğitim kurumlarına destek verir.</p>
<p><br /> <strong>Ayhan Tezcan / ARVAK Başkanı<strong></strong></strong></p>
AÇIKHAVADA YENİ BİR DÖNEMİN BAŞINDA!
Ocak 2013
<p><span>Açıkhava, dünyanın son 20 yıldaki baş döndürücü değişimine, yeni teknolojilere adapte oluyor. Kendini yeniliyor. Yeni formatlar geliştiriyor, yeni alanlarda kendini konumluyor. Havalimanları, alışveriş merkezleri, metro, ulaşım araçlarının katılımıyla önemli ivme kazandı açıkhava. Yanısıra geliştirilen yeni reklam üniteleri; direklerdeki banner’lar, 3 afişi dönüşümlü gösteren billboardlar, dijital ekranlar açıkhavanın sürekli büyümesini sağlıyor, etkisini artırıyor.</span></p>
<p><span>Yıllardır ölçümlenmesi beklenen açıkhava mecrası, <strong>Atilla Aksoy</strong>’un başkanlığını üstlendiği <strong>AÇİAK</strong> komitesinin son derecede ciddi, özverili ve titiz çalışmalarıyla, AÇİAK araştırmasında sona yaklaşıyor.<strong>Ölçülebilir bir mecra</strong> olmanın açıkhavaya çok şeyler kazandıracağına inanıyoruz.</span></p>
<p><span>2012 yılında açıkhavanın geçen yıla oranla <strong>yüzde 4-5</strong> oranında büyüyeceğini hesaplıyoruz. Açıkhava mecrasının Türkiye reklam yatırımları içindeki payının yüzde 7 civarında olması bekleniyor. Ancak açıkhavanın gerçek yatırım hacmini ve reklam yatırımları içindeki payını, 2012 sonunda Arvak’ın Ernst&Young aracılığı ile yaptıracağı çalışma ile daha farklı görebiliriz.</span></p>
<p><span>2013’te açıkhavanın <strong>dijital teknoloji</strong> ile olan beraberliğinin gelişmesi, daha yaratıcı ve daha etkili işler yaratması beklenmelidir. <strong>Zaplanamayan</strong> bir mecra olarak da tanımlanan açıkhava, teknolojik gelişmelerden yararlanarak insanların günlük yaşamlarının merkezinde yer alıyor. Dijital teknoloji sayesinde interaktif bir mecra olma özelliği kazanan açıkhava, aynı zamanda özelleştirilmiş mesajlarla ya da belli bir zamana yönelik mesajlar iletebilme , ürün ya da hizmetin tüm özelliklerine ulaşabilme olanaklarını en geniş boyutta kullanan mecra olma özelliğini kazanıyor.</span></p>
<p><strong><span>Açıkhavayı etkili ayrıcalıklı ve etkili kılan özellikleri</span></strong><span>,</span></p>
<ul>
<li><span><span> </span></span><span>Satış noktasına en yakın mecra olarak satın alma kararına direkt etkisi,</span></li>
<li><span><span> </span></span><span> İçerik yerine doğrudan reklam mesajını iletmesi,</span></li>
<li><span><span> </span></span><span>Zaman sınırı olmadan 7×24 sürekli görülebilmesi,</span></li>
<li><span><span> </span></span><span>Zaplanamayan tek mecra olması</span></li>
<li><span><span> </span></span><span>Noktaya özel mesajlar iletme özelliği,</span></li>
<li><span><span> </span></span><span>Diğer mecralarla birlikte kullanıldığında çok etkili sonuçlar sağlaması,</span></li>
<li><span><span> </span></span><span>Marka bilinirliği yaratma konusunda en etkili mecra olması.</span></li>
</ul>
<p><span>2013’te sağladığı bu avantajların açıkhavayı çok daha öne çıkaracağını, sürekli gelişen, kendini yenileyen, dijital teknolojiden yararlanan bir mecra olarak reklam yatırımları içindeki payını artıracağını göreceğiz.</span></p>
<p><strong><span>Ayhan Tezcan / ARVAK Yönetim Kurulu Başkanı</span></strong></p>