BASIN
Yaratıcılığa açıktan ödül
Eylül 2018
<p>Açıkhava reklamcılığının dijitalleşmenin de etkisiyle dünyada büyüdüğünü görüyoruz. Başka bir deyişle açıkhava diğer mecraların güç kaybettiği noktada güçlenerek büyüyor. Bunun altında yatan; inovasyona ve modern teknolojilere yatkın bir mecra olması.</p>
<p>Altyapı yazılımları ve otomasyon alanındaki gelişmeler, büyük verilerin daha verimli kullanımı ve adaptasyonu, mobil cihazlarla birlikte yürütülen entegre kampanyalar, dijitalin getirdiği kazanımlar, büyüyen envanter ağı; genel olarak bakıldığında açıkhavanın trendleri ama aynı zamanda açıkhava reklamcılığının önünü açan ve açmaya devam edecek olan yaklaşımlar. Tüm bunlara eklenmesi gereken (ve belki de en önemlisi!) yaratıcılık. İşin ve sektörün gereği, olmazsa olmazı.</p>
<p>Aslında açıkhava diğer mecralardan yapısı gereği farklı ama yaratıcılığa ve yaratıcı uygulamalara çok uygun. Çalışmak için büyük bir alan, gelişen teknolojinin getirdiği yenilikler ve interaktivite, görsel etki, ışık, parlaklık hepsi bir arada. Eminim ki reklamveren olsun, metin yazarı olsun, grafiker olsun üzerinde çalıştığı reklam kampanyasını akşam eve dönerken ışıklandırılmış bir giantboard üzerinde gördüğünde çok etkilenir..</p>
<p>“A Awards Açıkhava Reklamları Yarışması” bu etkiyi ödüllendirmek için tüm sektöre fırsat sunan bir organizasyon. Çeşitli kategorilerde ödüllerin dağıtıldığı yarışma Açıkhava Reklamcıları Vakfı tarafından 2013 yılından beri düzenleniyor. Ama sektörün ilgisinin daha da artması gerektiğini düşünüyorum. Oysa sadece açıkhava reklamcılığı özelinde düzenlenen bu organizasyon tüm ajansların katılımına açık. Yıl içinde gerçekten pek çok güzel iş görüyoruz ve bunların hak ettiği ödülleri almasını istiyoruz. Yarışmanın en heyecan veren tarafı ise sadece profesyonellere yönelik olmayışı. Junior kategorisi profesyonel olmayan adayları yani üniversite öğrencilerine kendini gösterme fırsatı sunuyor. Başarılı olan projeler sponsorların desteğiyle gerçek işlere dönüşüyor. Gençlerin hayalleri gerçeğe dönüşüyor. Katılan öğrenci grupları “A Awards Junior” için büyük emekler harcıyor. Geleceğin reklamcıları sektöre ilk adımlarını atmış oluyorlar. Bu noktada gerek mecra olarak bizlere, gerek reklamverenlere, gerekse ajanslara iş düşüyor. Dünyada büyüme trendinde olan bu mecranın yaratıcılığını herkese göstermeliyiz. Tabii ki aramızdaki tatlı rekabeti de unutmadan…</p>
<p> </p>
<p><span>Özlem Ayden </span></p>
<p><span>ARVAK Üyesi</span></p>
Dijitalleşen dünyada kendine yer edinmek
Ağustos 2018
<p>Reklamcılar için çok klişe ama, John Wanamaker’ın “<em>Reklama harcadığım paranın yarısı boşa gidiyor, biliyorum ama hangi yarısının boşa gittiğini bilmiyorum</em>,” sözü uzunca bir süre gündemi meşgul etmiş, konuşulmuş, tartışılmış; savunanlar, karşı çıkanlar, inceleyenler, hatta üzerine makaleler yazanlar oldu.</p>
<p>Bugüne baktığımızdaysa tartışmanın boyutunun farklılaştığını söylemek yanlış olmaz. Özellikle de dijitalleşmenin getirdikleri sayesinde bakış açımız ve reklam kullanım şekilleri değişti. Bunun temelinde ölçümleme sistemlerinin zaman içinde gelişmesi, data yığınlarından anlamlı veri yönetim sistemlerine geçiş, verilerin birbiriyle konuşması ve bu verilerin kullanımları ile ilgili yöntemlerin geliştirilmesi ve kolaylaşması yatıyor. Boşa giden bütçelerden ziyade, verimlilik, etki, yüksek erişim, kişiselleştirilmiş reklam, kişi başı maliyet gibi kavramlar, konuşulmanın ötesinde yoğun bir şekilde hayatımıza girdi.</p>
<p>Bu noktada, geleneksel mecralardan biri olan açıkhava, rakiplerinin önüne geçti, verilerin belki de en efektif kullanıldığı programatik uygulamalarda boy göstermeye başladı. İşin en güzel yanı mesaj kirliliği düşük olan bu mecra gücüne güç kattı ve hedefli reklam kullanımları için iyi bir seçenek haline geldi.</p>
<p>Harekete geçirme etkisi zaten yüksek olan açıkhava mecrası, dijitalleşen yeni yüzüyle sadece görsel kalitesini artırdı, programatik uygulamalar ile uyumluluğu sayesinde medya planlarındaki payını da artırmaya başladı. Gelişmiş ülkelerdeki artan açıkhava reklam payının; gelişen, dijitalleşen ölçümlenebilen açıkhava mecrasından geldiği görülüyor.</p>
<p>O zaman, karşınıza çıkan açıkhava reklamlarını görmeniz tesadüfi midir, yoksa o reklamlar siz olduğunuz ve oradan geçtiğiniz için mi karşınıza çıkıyor?</p>
<p> </p>
<p>Güven İçel<br />Arvak Açıkhava Reklamcıları Vakfı Üyesi</p>
Açık hava ve dijital; işte vurucu güç!
Kasım 2016
<p style="margin: 0px 0px 20px; padding: 0px; color: #000000; text-transform: none; line-height: 21px; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Arial; font-size: 13px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: #ffffff; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px;">Hayatın akışı içerisinde sokaklarda, yollarda, AVM’lerde karşımıza çıkan ev dışı reklam ünitelerinin bir diğer büyüyen mecra olan dijital ile olan etkileşimi ve entegrasyonu son derece dikkat çekici. Özellikle otobüs giydirmelerinde e-ticaret sitelerinin aldıkları olumlu sonuçlar doğrultusunda artan kullanımları, video sitelerinde milyonlarca tık alan ama aslında açıkhava reklam projeleri olan insan hikâyeleri, beacon, Wi-Fi gibi teknolojileri içinde eriten özel ve yeni nesil dijital açıkhava üniteleri günlük hayatımızda karşılaştığımız örnekler.</p>
<p style="margin: 0px 0px 20px; padding: 0px; color: #000000; text-transform: none; line-height: 21px; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Arial; font-size: 13px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: #ffffff; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px;">Açık hava yüksek erişiminin yanı sıra, mobil uygulamalar ve sosyal medya entegrasyonlu işlerle lokal ve hedef kitle bazlı iletişim ihtiyaçlarını verimli, yaratıcı ve interaktif bir şekilde karşılamaya devam edecek gibi görünüyor.<span class="Apple-converted-space"> </span><strong style="margin: 0px; padding: 0px; font-style: normal; font-weight: bold;">Artırılmış gerçeklik</strong><span class="Apple-converted-space"> </span>(Augmented reality), kısa mesajlarla entegre çalışan özel panolar, tüketiciyi cinsiyet, yaş vs. gibi segmentlere ayırıp onlara uygun görselleri ekrana getiren üniteler Türkiye’de de devrede. Dijital evrim yüksek erişimine ek olarak açık havaya içerik taşıyıcısı olma özelliğini de kazandıracak. Dijital dünyanın en önemli kavramlarından biri olan<span class="Apple-converted-space"> </span><strong style="margin: 0px; padding: 0px; font-style: normal; font-weight: bold;">programatik</strong><span class="Apple-converted-space"> </span>açık hava dünyasında (henüz kısık sesle de olsa) konuşulmaya başlandı. Reklamverenlere hedef kitle kırılımlarına göre, diledikleri zaman diledikleri görseli kullanma ve uygunluk durumuna göre satınalma imkânı tanıyan bu sistem, Avrupa’da Belçika, İspanya ve Fransa gibi ölçümlenen ve dijital açıkhavanın ağırlığını hissettirdiği ülkelerde uygulanmaya başlandı. Türkiye’nin açık hava mecralarını ölçülebilir kılan kapsamlı ölçümleme sistemi AÇİAK’ın varlığıyla, programatiğin çok yakın zamanda hayatımıza girmesi olası, iş biraz da reklamverenlere ve yaratıcı ajanslara düşüyor. Hem bu iki mecranın entegrasyonu hem de dijital transformasyon yaşanırken, satınalma ve planlama ajanslarını, mecraları ve proje geliştiricileri verecekleri brieflerle en iyi şekilde yönetmeleri ve yönlendirmeleri gerekiyor.</p>
<p style="margin: 0px 0px 20px; padding: 0px; color: #000000; text-transform: none; line-height: 21px; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Arial; font-size: 13px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: #ffffff; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px;">Açık hava ve dijitalin kol kola yaşayacakları ve reklamverenler, ajanslar, mecraların eşlik edecekleri bu yolculuk için kemerlerinizi bağlayın.</p>
<p style="margin: 0px 0px 20px; padding: 0px; color: #000000; text-transform: none; line-height: 21px; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Arial; font-size: 13px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: #ffffff; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px;"> </p>
<p style="margin: 0px 0px 20px; padding: 0px; color: #000000; text-transform: none; line-height: 21px; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Arial; font-size: 13px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: #ffffff; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px;"><strong style="margin: 0px; padding: 0px; font-style: normal; font-weight: bold;">Sedat Analı</strong></p>
<p style="margin: 0px 0px 20px; padding: 0px; color: #000000; text-transform: none; line-height: 21px; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Arial; font-size: 13px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: #ffffff; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px;"><strong style="margin: 0px; padding: 0px; font-style: normal; font-weight: bold;">Arvak Açıkhava Reklamcıları Vakfı</strong></p>